Świat jest teatrem, aktorami ludzie…

Rok 2016 na całym świecie okrzyknięty został rokiem 400-lecia śmierci Williama Szekspira. Z tej okazji Magazyn Gdyńskiej Trójki pragnie poprzez artykuły o tematyce teatralnej, recenzje, ogólne przeglądy repertuarów bądź też zjawisk na polskich scenach, oddać hołd zarówno wybitnemu Stratfordczykowi jak i innym twórcom teatralnym. W tym numerze artykuł w całości poświęcony zostanie obchodom 400-lecia śmierci Szekspira i stanowić będzie wstęp do dalszych teatralnych rozważań.

Klaudia Rucińska

Rocznica ta nie jest pierwszą dedykowaną twórczości Williama Szekspira w ostatnim czasie. Obchodzone w 2014 roku 450-lecie urodzin Mistrza ze Stratfordu i 400-lecie jego śmierci zlały się w kilkuletni międzynarodowy festiwal prowokujący wejście w dialog z Szekspirem, jego przepisywanie oraz dekonstrukcję, a także stawianie pytań o aktualność dzieł po ponad 400 latach.

Na całym świecie pojawiły się wybitne inscenizacje, takie jak „Hamlet” Londyńskiego centrum kultury Barbican z roku 2015 z Benedictem Cuberbatchem w roli głównej. Reżyserka Lyndsey Turner stworzyła widowisko z pozoru dość tradycyjne, ale wzbogacone nieoczywistymi elementami, takimi jak np. choreografia jednego z najciekawszych twórców tańca współczesnego Sidiego Larbi Cherkaoui czy muzyka gwiazdy eksperymentalnej klubowej muzyki elektronicznej Jona Hopkinsa. Całość złożyła się na niezwykłe odczytanie z elementami środków wyrazu artystycznego bliskich współczesnemu odbiorcy.

Nie sposób również nie wspomnieć o monumentalnej koprodukcji Lincoln Centre Festival NYC oraz irlandzkiego Druid Theatre – „DruidShakespeare. Jest to ponad ośmiogodzinna trylogia złożona z rzadko wystawianych kronik królewskich – „Ryszard II”, „Henryk IV”, cz. 1. oraz 2., a także „Henryk V”. Reżyserka Garyy Hynes wprowadziła do spektaklu zderzenia humoru i tragizmu, odznaczające się swobodnym podejściem do postaci kreowanych przez kilkunastoosobowy zespół. Role królów, zdrajców, karczmarek i żołnierzy powierzyła zarówno kobietom jak i mężczyznom, odchodząc od zgodności z płcią w stronę zgodności charakterów.

400. rocznica śmierci Williama Szekspira obfituje w wystawy, konferencje i koncerty, a oprócz tego również w akcje społeczne. British Council wraz organizacją charytatywną Voluntary Services Overseas od 6 stycznia (daty nawiązującej do sztuki „Wieczór Trzech Króli”) prowadzi kampanię „Shakespeare Lives – #PlayYourPart”. Ma ona zachęcać internautów, by na Twitterze i Facebooku dzielili się ulubionymi cytatami Szekspira, ale też promować zbiórkę pieniędzy na edukację dzieci i trening nauczycieli z 16 najuboższych krajów świata.

Zespół tradycyjnego teatru elżbietańskiego The Globe 23 kwietnia 2014 roku wyruszył w trasę „Globe to Globe”. Celem projektu było dotarcie 16 osobowego zespołu z „Hamletem” do regionów świata najbardziej zagrożonych przez klęski żywiołowe i konflikty zbrojne. Były to m.in. Afganistan, Irak, Iran, Sierra Leone, Liberia i Katar.

Dzień 23 kwietnia tradycyjnie poświęcony pamięci Mistrza ze Stratfordu to rocznica zarówno jego urodzin, jak i śmierci.

British Council wraz z kampanią GREAT Britain ogłosiły globalny program Shakespeare Lives, który ma przypominać dzieła słynnego dramatopisarza oraz akcentować ich wpływ na kulturę, edukację i sztukę na całym świecie. Jest to niepowtarzalna okazja dla milionów ludzi z całego świata, do zapoznania się z innowacyjnymi dziełami online, uzyskania dostępu do najnowszych szekspirowskich produkcji teatralnych i filmowych oraz uczestniczenia w publicznych czytaniach dramatów Szekspira. Dzień 23 kwietnia tradycyjnie poświęcony pamięci Mistrza ze Stratfordu to rocznica zarówno jego urodzin jak i śmierci. Po krótkim omówieniu najważniejszych wydarzeń związanych z tymi obchodami na świecie, niewątpliwie pora na przyjrzenie się, w jaki sposób twórczość Szekspira zostaje doceniona w Polsce w ramach obchodów 400-lecia jego śmierci. Przede wszystkim warto zapoznać się z nadchodzącymi wydarzeniami Shakespeare Lives: „Hamlet” (reż. Lyndsey Turner) – retransmisja spektaklu z londyńskiego National Theatre – 21 kwietnia w kinach sieci Multikino Polska; Salon poezji – Willliam Szekspir w Teatrze Polskim w Warszawie – 23 kwietnia; Szekspir 400 – projekt filmowy i happening w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – 23 kwietnia; Spektakle szekspirowskie w Bałtyckim Teatrze Tańca – Operze Bałtyckiej w Gdańsku: „Burza” (spektakl Izadory Weiss) – 23, 24, 26 kwietnia; Kiermasz Książki na Placu Św. Marii Magdaleny w Krakowie – 23–24 kwietnia; Festiwal Szekspirowski w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie: spektakle baletowe – 9–29 kwietnia; Festiwal Szekspirowski w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – 29 lipca–16 sierpnia; „Król Lear” (reż. Grzegorz Wiśniewski) w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu – premiera w czerwcu.

Gdański Teatr Szekspirowski organizuje wyjątkowe wydarzenie, na które składają się projekcja filmów w budynku GTS oraz happening na ulicach Głównego Miasta, Długiej i Długim Targu. Pokaz filmów jest efektem współpracy GTS przy projekcie Szekspirowskiego The Globe z Londynu „The Complete Work”, nawiązującego w nazwie do wydania wszystkich dzieł Szekspira. W skład dzieła wchodzi 37 filmów – 37 sztuk – zrealizowanych w miejscach, w których autor osadził ich akcję. Jest to między innymi „Romeo i Julia” w Weronie, „Hamlet” w Elsynorze i „Antoniusz i Kleopatra” na tle piramid, wszystkie w wykonaniu najlepszych brytyjskich aktorów. Filmy prezentowane będą równocześnie w Londynie – Szekspirowskim Teatrze Globe, i w Gdańsku – Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Wyjątkowy happening stanowiący drugą część wydarzenia odbędzie się na ulicach Gdańska z udziałem 400 płaczek, które z „żałobnym konduktem” przejdą głównymi ulicami miasta aż pod budynek GTS. Wydarzenie będące efektem współpracy z Teatrem Korkoro ma na celu skłonić mieszkańców Trójmiasta do złożenia hołdu Mistrzowi ze Stratfordu.

Bogate w wydarzenia od sztuki teatralnej, przez filmową po akcje społeczne, obchody 400-lecia śmierci Williama Szekspira na całym świecie z pewnością stanowią pretekst do zapoznania się z twórczością tego wybitnego dramatopisarza epoki elżbietańskiej. Niech będą one punktem wyjścia dla dalszych rozważań o tematyce teatralnej w naszym Magazynie, a dla czytelników niech pozostaną inspiracją do sięgnięcia po dorobek artystyczny Szekspira, oraz do wzięcia udziału w organizowanych z okazji obchodów wydarzeń artystycznych, jakich w Trójmieście nie brak. Przede wszystkim jednak niech skłaniają czytelników do lektury kolejnych rozważań o niejednorodnej i inspirującej sztuce teatralnej, zamieszczanych w Magazynie Gdyńskiej Trójki.

Tekst po raz pierwszy wydrukowany w wydaniu #3magazynutrójki.

Fot.: facebook.com/xpopovicx

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s