My, redakcja [WSTĘPNIAK do wydania #5]

Rok pilotażowy mamy za sobą. Nowości przed nami.

Są rzeczy, z których już teraz powinniśmy być dumni. Cztery wydania papierowe, siedem wywiadów, do tego relacje, reportaże i eseje. Nagroda za najlepszy debiut na konkursie pism licealnych. Rozbudowany blog na WordPressie. A na nim aktualności, komentarze, felietony, recenzje premier filmowych i podcasty, a także teksty, które znalazły się w poprzednich wydaniach papierowego #magazynu.

Jest jeszcze coś. Tak właściwie to nie jesteśmy szkolną gazetką.

Jesteśmy przestrzenią – do wymiany myśli, do pierwszych prób dziennikarskich, a będziemy dążyli również do tego, by stać się przestrzenią do dialogu międzypokoleniowego.

Chcemy być spoiwem – szkolnej tkanki, możliwie także szerzej pojmowanych lokalnej społeczności i młodzieży w naszym wieku. Nasza wizja magazynu ma więc charakter kosmopolityczny. Idąc tym śladem, można wykroić ważne przesłanie: o Trójce pisać trzeba, ale tylko jeśli da się przez to powiedzieć coś więcej – o naszym pokoleniu, o edukacji, o świecie. Bo tylko jeśli uda nam się umiejscowić w szerszym kontekście to, co dzieje się w szkole, będziemy mogli pełnić rolę wiarygodnego spoiwa.

Dla naszych autorów pragniemy być (i częściowo już jesteśmy) spoiwem jeszcze innego rodzaju. Spoiwem dla ich intelektualnej działalności. Tworzenie tekstów, których nie wstydzimy się później opublikować to doskonały pretekst do uporządkowania naszych dotychczasowych studiów nad przeróżnymi dyscyplinami.

To wydanie bardzo skąpo traktuje o Trójce, ale jednocześnie bardzo dużo o niej mówi. Poprzez to, czym interesują się nasi uczniowie i jak dają temu upust na papierze. Dominika Walecka zaangażowała się w Czarne Protesty, a dla nas pisze o tym, dlaczego było warto. Laurę Lenkiewicz obejrzenie „Ostatniej rodziny”, zwycięzcy tegorocznego Festiwalu Filmowego w Gdyni, skłoniło do skontaktowania się z reżyserem tego filmu. Dzięki temu w tym wydaniu można przeczytać wywiad z Janem P. Matuszyńskim. Maciek Kurkowski zapytał uczniów swojej dawnej podstawówki, a także swoich kolegów i kilkorga rodziców, co sądzą o likwidacji gimnazjów; on sam wcale nie jest reformie jednoznacznie przeciwny i wyjaśnia swoją opinię w tekście.

Mamy nadzieję, że w przyszłości będzie jeszcze różnorodniej. Od początku jesteśmy przedsięwzięciem w stu procentach uczniowskim – uczniowie piszą teksty, dokonują korekty, a na samym końcu składają wydanie, zbierają pieniądze na druk i w końcu oddają pismo w ręce czytelników. A teraz też apelują. Do nauczycieli, a także kolegów i koleżanek. Apel jest krótki: „Zapraszamy do wspólnego działania!”.

Jedna z prowadzących Uczniowskie Koło Biologiczne, Weronika Miazek, napisała do tego wydania tekst popularnonaukowy, który był adaptacją jednego ze spotkań koła. A może prowadzący innych kół bądź uczestnicy chcieliby prowadzić zapis z życia intelektualnego ich społeczności? Dział „Zagłębie myśli wrzącej” doskonale się do tego nadaje.

Poważniejsze zmiany zachodzą na świecie, a my właśnie w tej sekundzie w ten zmieniający się świat wstępujemy. Czas więc popracować nad stworzeniem oryginalnych myśli.

KA

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s